Kaip padėti žmogui išgyvenančiam krizę?

SAVIŽUDYBIŲ PREVENCIJA

 

Savižudybė – sudėtinga problema, kuri neturi kokios nors vienintelės priežasties ar paaiškinimo. Ją dažniausiai sukelia biologinių, genetinių, psichologinių, kultūrinių bei aplinkos veiksnių visuma. Sunku paaiškinti, kodėl vienas žmogus žudosi, o štai kitas, atsidūręs panašioje ar net blogesnėje padėtyje, to nedaro. Taigi daugumos savižudybių vis dėlto galima išvengti.

 

PROBLEMOS MASTAI

  • Kas 40 sek. pasaulyje nusižudo 1 žmogus;
  • Kas 3 sek. pasaulyje kas nors bando žudytis;
  • Savižudybė yra viena iš trijų dažniausių mirties priežasčių 15-35 metų amžiaus žmonių grupėje;
  • Kiekviena savižudybė skaudžiai atsiliepia mažiausiai šešiems kitiems žmonėms;
  • Sunku išmatuoti psichologines, socialines bei finansines savižudybės pasekmes šeimai ir bendruomenei.

Savižudžių problemos būna įvairios, bet jų jausmai ir mintys visame pasaulyje beveik vienodos.

Jausmai                                                                   Mintys

Liūdesys, prislėgta nuotaika                                    Nenori gyventi

Vienatvė                                                                   Nieko nepakeisiu

Bejėgiškumas                                                           Nebegaliu ištverti

Neviltis                                                                     Esu nevykėlis ir našta

Nereikalingumas                                                      Kitiems bus geriau be manęs

 

Kaip užmegzti kontaktą su asmeniu, galvojančiu apie savižudybę ar mėginusiu nusižudyti?

 

Svarbiausia yra jį išklausyti. Ištiesti ranką ir išklausyti savaime yra didelis žingsnis mažinant savižudžio neviltį. Tikslas – nutiesti lieptą per nepasitikėjimo, nusivylimo ir beviltiškumo bedugnę ir suteikti žmogui viltį, kad pasidarys geriau.

Ką daryti?

  • Išklausyti, suprasti, būti ramiam
  • Rodyti dėmesį ir atidumą
  • Rimtai įvertinti situaciją ir rizikos laipsnį
  • Išsiteirauti apie ankstesnius bandymus žudytis
  • Išanalizuoti kitokias išeitis
  • Išklausinėti jį apie savižudybės planą
  • Laimėti laiko, kol pavyks susitarti
  • Pasitelkti į pagalbą kitus
  • Pašalinti savižudybės priemones (jeigu tai įmanoma)
  • Veikti – pranešti kitiems, pasitelkti juos į pagalbą, esant didelei rizikai nepalikti šio asmens vieno.

Ko nedaryti?

  • NEignoruoti susidariusių aplinkybių
  • NEparodyti pasibaisėjimo, sutrikimo ar panikos
  • NEsakyti, kad viskas bus gerai
  • NEprovokuoti savižudžio daryti kaip pats išmano
  • NEmenkinti problemos
  • NEduoti melagingų patikinimų
  • NEsipiktinti už jo akių
  • NEpalikti savižudžio vieno.

Ramus, atviras, atsargus, palankus ir nesmerkiantis kalbėjimo būdas palengvina bendravimą.   Išklausyk nuoširdžiai ir šiltai. Elkis pagarbiai. Įsijausk. Domėkis ir pasitikėk.

Emocinė parama teikiama šiais  kontaktais. Skambučiai visais šiais numeriais yra nemokami.

 

Posted in Verta paskaityti.